Aanwezigheidsregistratie wetgeving

Verplichte aanwezigheidsregistratie

Terug naar oplossingen

Aanwezigheidsregistratie wetgeving

De aanwezigheidsregistratie voor de bouw is verplicht sinds 1 januari 2015. Met CheckInAtWork registreert u zich snel, eenvoudig en zonder moeite. Bovendien zijn uw medewerkers volledig in orde, omdat het systeem de data rechtstreeks doorstuurt naar de RSZ. Heel handig dus, maar hoe zit dat nu exact met de wetgeving rond de aanwezigheidsregistratie?

Aanwezigheidsregistratie: verplichtingAanwezigheidsregistratie wetgeving

Om sociale en fiscale fraude door bouwbedrijven tegen te gaan, introduceerde de Belgische overheid de elektronische aanwezigheidsregistratie. Dankzij dat systeem weet de overheid wie waar en wanneer aan het werk is. Zo kunnen bedrijven niet meer frauderen. Bij het registreren worden onder andere  de datum, de werf en de gegevens van de werknemer en de werkgever automatisch naar de RSZ gestuurd.  Zelf hoeft u niets te doen.

De aanwezigheidsregistratie is verplicht voor iedereen die in aanraking komt met de bouw. Daaronder vallen arbeiders, zelfstandigen, werfleiders, ingenieurs en veiligheidscoördinatoren. Enkel voor studiebureaus, controleurs en andere occasionele bezoekers is de aanwezigheidsregistratie niet verplicht.

De nieuwe regels gelden wel niet voor tijdelijke en mobiele werven met een totale waarde lager dan 800.000 euro exclusief btw.

Wenst u meer informatie over de wetgeving van aanwezigheidsregistratie ? Neem contact op met ons via het formulier op onze site.

CONTACTEER ONS VOOR MEER INFORMATIE

Ontdek ook alles over: