CRM softwarepakket

CRM softwarepakket

CRM staat voor Customer Relationship Management of het "centraal beheren van uw klantenbestand". Een CRM softwarepakket maakt analytische processen voor u toegankelijk. Het stelt u in staat om meer te weten te komen over uw klanten en op deze manier tot een betere klantenbinding te komen. Door de data in het CRM systeem actueel te houden, kunt u beter inspelen op de noden en wensen van uw klanten.

Een CRM softwarepakket is in feite een complete business strategie, waarin de klant het middelpunt vormt.

Klantenrelaties optimaliseren

Een CRM softwarepakket is voor elk bedrijf verschillend. De enige gemeenschappelijke eigenschap is het doel: de relatie met de klant zoveel mogelijk optimaliseren.

Met een CRM softwarepakket slaat u gegevens van bedrijven en contactpersonen centraal op, verstuurt u nieuwsbrieven en herkent u belangrijke marketingtrends die betrekking hebben op het koopgedrag van uw klanten.

Voordelen van een CRM softwarepakket

Een CRM-softwarepakket biedt veel voordelen. Door klantgegevens up-to-date te houden, kunt u:

  • sneller schakelen met klanten:
  • analytische processen inkijken;
  • veranderingen binnen het bedrijf op een efficiënte manier communiceren naar uw klanten;
  • omslachtige manieren van werken vermijden (bv via Excel)!

Het verschil tussen CRM en ERP

CRM en ERP systemen bieden medewerkers de mogelijkheid informatie binnen het bedrijf te verwerken en delen. Bovendien geven ze het management inzage in rapportering en vooruitzichten. Klanten en verkopen worden via een CRM systeem gemanaged, medewerkers en productiviteit via een ERP pakket.

Start-ups denken vaak dat CRM systemen minder van toepassing zijn voor hen. Ze zijn bezig met het vinden van de eerste klanten en het bewijzen van het businessmodel. Maar ook voor hen is een CRM softwarepakket van groot belang vanwege de aanzienlijke besparing van tijd en geld!

Winst verhogen kan op twee manieren:

  • Het verhogen van de omzet
  • Het verlagen van de kosten

Van zodra een onderneming een zekere credibiliteit, stabiliteit en waarde heeft bereikt, dan wordt kostenbesparing effectiever om de winst te verhogen. Besparen is immers makkelijker dan de omzet met een procentpunt te doen groeien.

Een bijkomende uitdaging voor veel ondernemingen is organisatie en overzicht. Dat kan de klanttevredenheid enorm naar beneden halen en kostbare fouten teweegbrengen. Vaak is dat dan de aanleiding dat een bedrijf op zoek gaat naar een ERP systeem.

Voordelen van zo'n systeem:

  • helpt bij het standaardiseren van bedrijfsprocessen;
  • zorgt voor gestructureerde en bruikbare informatie;
  • is een centraal punt voor het raadplegen, opslaan en delen van informatie;
  • verwerft inzicht in de organisatie.

De waarde van een ERP systeem schuilt in het ontdekken van mogelijkheden tot verbetering van de efficiëntie en productiviteit van het bedrijf.

Ontdek hier meer over CRM systemen of contacteer ons.